netflix |klaus

uphill postman. SPA studios, netflix

last night in a cologne cinema, johannes wolters (indac) provided a preview of the christmas movie klaus. it is more or less hand-drawn by the madrid based team of sergio pablos. the look is amazing, the aesthetics stunning, not a single scene is polished disney-like. but the plot is. you can forget the story, it’s yet another weak-hero–turns-the-bad-world-into-a-good-one-and-matures plot. the postman story could have played anywhere, but for christmas marketing reasons netflix obviously chose a santa klaus setting. it’s such a wonderful film with an extremely cliché like storyboard.

i interviewed pixar’s founder john lasseter many years ago and asked him if he ever considered to put more unexpected drama into his movies, maybe like film noir? i asked. he shook his head: no way. we make family movies, and that’s movies we personally enjoy.

spam | intelligent speech

WıR BẹZạHLẹN ıHRẹ ẹıNKÄUFẹ ıM WẹRT VȯN 200€

Hȯlẹn Sıẹ sıch ẹınẹn Nẹunẹr ES2

Ich kạnn dıẹ hạrtẹ Fıckẹrẹı mıt dır kạum ẹrwạrtẹn!

Pẹllıcạrẹ ıst ẹınẹ nẹuẹ Dımẹnsıȯn dẹs Schutzẹs vȯn Schuhẹn vȯr Wạssẹr und Schlạmm

labour | post war

darren graham lilleker’s thesis 2001

The internal divisions in the British Labour party are amplified by the fact that the party was founded upon an alliance of autonomous organisations. This factor led → Shaw to conclude that Labour was “neither socialist nor… a party”.

He described the party as a confederation of societies that had amalgamated only because they represented, to differing extents, working class interests.

This has led political analysts to define Labour’s ideology not as socialism but ‘labourism’; a coalition of group interests some of which can be described as ideological but, in general, are nothing more than political objectives derived from the interests of a single class.

We can therefore view Labour party policy as having emerged out of a loose collection of ideological traditions, restricted by a traditional non-radical tendency within the electorate and the party’s structure and also by the existence of a largely right-wing parliamentary opposition.

GPU vs. | CPU

two renderings which look 99% identical. the left one took over 8 minutes to render in 1080 resolution, the right one 14 times less: 34 seconds. the difference: CPU and GPU rendering.

US-hexenjagd | 1947

“hexenjagd” gegen die kommunisten

der artikel ist auch insofern interessant, als er den ton in der politik der zeit gut wiedergibt. “geistig rückständig und bornierte amerikaner…” borniert waren die kommunistenverfolger des späteren mcCarthy, aber geistig rückständig? diese derben ausdrucksweisen waren nicht typisch für die zeitungen der sowjetischen besatzungszone (wie hier), sondern tauchten gleichermaßen in der west-presse auf.

erst viel später, in den 1980er- oder 90er-jahren, setzte sich “political correctness” durch, als man den politischen gegner nicht einfach so einen lügner oder verbrecher nannte, wie das ab ca. 2010 mit spitzenpolitikern à la berlusconi, trump, johnson wieder ganz üblich wurde.

die “political correctness” ist für viele (und nicht immer zu unrecht) ausdruck eines hermetischen, arroganten politischen establishments. quasi eine neue form des adels, wo man sich intern gegenseitig hassen mag, aber nach außen hin edle geschlossenheit demonstriert. eine art demokratisch parlamentarischer selbstzufriedener saturiertheit.

in italien förderte das den aufstieg von berlusconi und salvini, in england den von farrage und johnson, und in den USA den von trump. ein deutscher politiker wie björn “bernd” höcke wird vor allem deswegen gewählt, weil er dem establishment trotzt, indem er im grunde alle kollegen aus dem nicht ganz rechten lager mit ausdrücken belegt, die der “political correctness” widersprechen.

trump verspricht viel; was er aber während seines wahlkampfs am meisten versprach, war, das washingtoner politik-kartell zu zerschlagen. die clintons waren dafür der inbegriff. die populistischen strömungen werden die westlichen demokratien nicht zerstören können, aber mit ihrem hass auf berlin machen die rechten parteien schnitte, und die “volksparteien” zerlegen sich selbst.

die AfD wird bald ein taubenschiss in der großartigen geschichte europas sein. aber es dauert halt ein bisschen, und deswegen dieser zeitungsausschnitt von 1947.

germany’s | far right

we could talk endlessly about the populist movements in democratic countries. let me explain something special concerning the german far right movement and free elections.

the guardian newspaper of tonight

björn höcke is a high school teacher for history. his positive remarks about the nazi era and his negative remarks about immigrants and jews seemed enough for almost 25% of the voters in the central german state of thuringia to support his right wing party AfD. tonight’s result does not come as a surprise, but it needs special attention in four respects:

  1. a political party which is part of the democratic party mix (as opposed to a party with a criminal agenda) can be voted for in a democratic election. it is no crime having voted for höcke today.
  2. in germany we have a strict law about how to deal with the immense horror the nazis (with the support of the majority of germans) did to the jews. it is illegal to call the holocaust a hoax. it is illegal to use nazi symbols (such as the swastika or the hitler salute). that’s why people like höcke apply sophisticated expressions when they talk about such things. a collegue of höcke recently called the hitler era a marginal affair in the thousands of years old “proud” german history. this was almost invoking an indictment by state prosecutors. if he had said the holocaust was merely a bird shit in history, he would have landed in court.
  3. of course, höcke’s right wing thoughts are well known among his followers and voters. they do know that he supports a fascist and white supremacy anti-jewish ideology. since they know this, we know what’s in their heads. thoughts and votes are free.
  4. it’s of zero concern why they would vote for such an outdated brutal system of the past. many just hate the political establishment in berlin – which of course is no reason to breed thoughts about a german superiority in race, culture and everything.

solution? education, i guess. but not with history teachers who are blind on one eye. takes long, at least three generations. east germany has not had a historical analysis of the hitler regime. why not? because the east german republic → GDR had, from the start in 1949 on, a strict anti-nazi policy. while in west germany many judges and leading political figures had started their career in nazi deutschland, east germany threw them out of the country or put them in jail. west germany in the 1960s started to deal with the horrors of the past, whereas east germany stated: that part of history was a west german thing and we (the folkis in the east) had nothing to do with it. they considered it to be a history of the “corrupt” west and not of their own. in psychology this disaster is called repression.

what germany desparately needs is lawyers, state prosecutors and judges who immediately jump into the arena when a politician does pro nazi talk (or tweet). the courts in germany have a heavy workload, but this needs to be high on the agenda and alertness.

clickbaiting | sorry

sorelle amore is a 30 year old australian woman with a youtube channel. the channel caught my attention when its subscriber number shot high, maybe a year or two ago.

sorelle amore’s most recent videos

a couple of days ago she published a video in which she tells her audience that she’s changed a lot and that her videos will change a lot. in today’s video she apologizes for “clickbaiting”.

most of her videos are pure talk. she talks at high speed about things like meditation, food, plastic, traveling. the thumbnails of most of her videos show her sparsely dressed, with titles such as “nudity in photography: when does it cross the line?” a clickbait title & sexy photo, and neglectable content.

according to → socialblade her earnings through youtube ads are between 200 and 3,300 US dollars per month. and: she lost half of her regular audience during the last 30 days.

see also: nothing 2 say, sad twofold and sex sells.

encyclopedic power | 1836

this is an amazing finding in the manchester guardian (predecessor of today’s guardian) newspaper from jan 2, 1832. it tells a concise process of the power of the encyclopedia britannica and the rivalry between scottish protestants and irish catholics. the minister mentioned is probably → william cunningham.

the brief article reminds me of wikipedia, which often deals with legal problems, especially with private companies and individuals.

die zeit | zockt ab

mit diesem bild lockt die wochenzeitung Die Zeit auf facebook. es geht offenbar um eine umfrage unter den lesern der zeitung, eine statistik, die mit liebe und partnerschaft zu tun hat.

bevor ich fortfahre, ein wichiger tipp: wenn wir solche werbung auf fBook lesen, nie dem link folgen. wenn eine firma namens xxyyzz ein produkt bewirbt, was uns möglicherweise interessiert, immer neues browserfenster aufmachen und dort nach xxyyzz suchen. der in fBook eingebettete link sagt nämlich sowohl fBook als auch dem werbetreibenden, wer wir sind. während die eigentliche webseite abo.zeit.de/irgendwas lautet, ist der werbelink enorm lang:

der werbelink sagt fBook und der ZEIT, wer wir sind und woher wir kommen.

der link führt auf eine seite mit lediglich vier fragen, die allesamt trivial sind: ob man/frau schon mal eine partnervermittlungsseite benutzt hat; ob es in zeiten des internets schwerer ist, einen partner zu finden; ob man/frau einen seitensprung des partners verzeihen würde; und schließlich soll man was dazu schreiben, wie eine beziehung stabil bleibt.

diese statistik kann man in der pfeife rauchen. sie ist in dieser oberflächlichkeit wertlos. aber es handelt sich auch nicht um eine ernst gemeinte umfrage, sondern um eine abo-werbung auf facebook. auf der nächsten seite, nachdem man die vier antworten angekreuzt hat, gibt man name und adresse ein, um das werbegeschenk zu kassieren: vier ausgaben kostenlos.

zwar steht oben: danke! aber danach geht es nur ums datensammeln, newsletter und kaufen. wer nicht rechtzeitig (und zwar vor empfang der vierten ausgabe!) kündigt, gerät in die abo-falle. es läuft also automatisch weiter.

das ist werbung auf staubsaugervertreterniveau: teaser mit einem kuscheligen bild, danach schnell vier triviale fragen für jeden deppen, und schon geht’s ans eigentliche. aggressiv und unappetitlich. marken schädigend.


nachbemerkung: das teaser-foto mit dem pärchen im bett, hat das der verlag selbst aufnehmen lassen? respekt! hat er aber nicht. hat er das foto dann aus einem stockphoto-pool lizenziert, mit der klausel, dass nicht jeder depp dieses foto dort lizenzieren darf? gut gedacht! aber auch falsch. das pärchen-foto gehört zu den meist genutzten symbolfotos für soft sex überhaupt. es findet sich auf – kurz durchatmen – über einer milliarde webseiten! hier nur ein winziger ausschnitt: